Ahad, 7 Ogos 2011


FIRMAN ALLAH YG BERMAKSUD;
"Dan hendaklah kamu jadi umat yg pertengahan utk menjadi saksi ke atas manusia, dan Rasul itu menjadi saksi ke atas kamu." Umat yg pertengahan dlm ayat di atas banyak disalahertikan oleh sesetengah masyarakat Islam. Antara istilah yg digunakan oleh umat Islam terhadap maksud 'WASATA' dlm ayat itu ialah sederhana. Memang benar Islam itu agama yg sederhana, yg pertengahan. Tapi apa yg dimaksudkan dgn sederhana dalam Islam sebagaimana yg sebenar2nya dikehendaki oleh Rasulullah? Di sinilah banyak timbul kekeliruan di kalangan masyarakat kita apabila bercakap ttg KESEDERHANAAN DALAM ISLAM. Adakah apabila seseorang memakai baju kurung tetapi tidak bertudung itu yg dikatakan sederhana?Ataupun adakah orang yang memakai serban itu dikira ekstrim?


Ada orang yg sering melaungkan bahawa kita mesti sederhana dari segala aspek kehidupan. Dalam berpakaian, dalam makanan, dalam pendidikan, dalam pemikiran. Apakah kayu ukur kesederhanaan dalam Islam? Sudah tentu tiada khilaf di kalangan umat Islam bahawa Qur'an dan Sunnah lah yg menentukannya. Tapi berapa ramai yg mentafsirkan sederhana itu berdasarkan Qur'an dan sunnah itu?

Manusia yang paling sempurna untuk dijadikan teladan kesederhanaan dalam Islam ialah Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam. Kemudian barulah boleh kita lihat contoh teladan kehidupan para sahabatnya yg besar2 radhiallahu anhum aj ma'in. Bagaimana kehidupan Nabi, itulah contoh kesederhanaan yg wajib kita ikuti dan contohi. Melainkan perkara2 yg dikecualikan untuk baginda sahaja seperti kahwin lebih daripada 4.
Dalam aspek pendidikan anak2 umpamanya, kesederhanaan yang diajar ialah hendaklah kita mula mengajarnya solat dan adab2 dlm Islam bermula usianya 7 tahun. apabila umurnya 10 thn , hendaklah memukulnya tanpa mencederakannya sekiranya ia ingkar mengerjakan solat. Yang tidak sederhananya ialah , kita sibuk nak memukulnya bila dah tua bangka sedangkan waktu kecil tidak diajar.

Dalam aspek ekonomi pula, yang sederhana dalam Islam ialah melaksanakan sistem ekonomi berasaskan syariah, bukannya sistem konvensional yg berasaskan riba. Ekonomi Islam itu merupakan suatu pertengahan antara pelampauan ekonomi kapitalisme yg menindas golongan lemah, dan ekonomi sosialisme yg tidak mengiktiraf hakmilik individu.
Dalam aspek politik pula, kesederhanaan Islam itu terlaksana apabila ideologi2 politik ciptaan manusia ini ditinggalkan dan dilaksanakan pemerintahan yg berasaskan Qur'an dan Sunnah.
Bukanlah kesederhanaan itu apabila kita apabila orang yg bertudung menuduh yg tidak bertudung itu jahat dan wajib dipulaukan tanpa berdakwah kepadanya dan berbuat baik senantiasa sesama Islam.

Kesederhanaan dalam pergaulan bermasyarakat ialah kita wajib memegang prinsip yg disebutkan dalam Al Qur'an yg bermaksud "... berlemah lembut terhadap sesama mukmin dan bersikap tegas terhadap org kafir." Ini menjadi pegangan org2 yg beriman di mana kita hendaklah berlemah lembut dlm segala aspek sesama islam , manakal kita hendaklah bertegas dgn kaum kafir terutamanya yahudi dan nasrani yg memerangi umat iSLAM. Yang sebaliknya berlaku ialah orang Islam ditindas, dipenjarakan sedangkan Yahudi dibuat kawan. Itu yang dilarang dalam Islam dan larangan itu bukanlah sesuatu yang Ekstrim!!
Kesederhanaan dalam Islam juga membawa erti ia menyeimbangkan antara dunia dan akhirat sebagaimana ayat Al Qur'an yg maksudnya; "Dan rebutlah apa yg dikurniakan kepada kamu oleh ALLAH di negara Akhirat , dan janganlah kamu lupakan bahagian kamu daripada dunia, Dan janganlah kamu melakukan kerosakan di mukabumi ini. Sesungguhnya ALLAH tidak menyukai orang2 yg melakukan kerosakan." Islam mengajar kita mendapatkan kedua2nya sekali, dunia dan akhirat. Tetapi sudah tentu lah akhirat itu mesti diutamakan.

Sebab itulah dalam ayat itu menyebut kurniaan ALLAH di akhirat dahulu sebelum menyebut bahagian kita di dunia. Syarat yg disebut oleh ALLAH utk mendapatkan bahagian di dunia ialah JANGANLAH BUAT KEROSAKAN atas mukabumi. Ini termasuklah perbuatan merosakkan alam sekitar seperti menyondol bukit bukau samapi botak, hingga berlakunya runtuhan dan hakisan tanah. Sedangkan kita tahu bahawa gunung ganang dan bukit bukau merupakan pasak bumi. Begitu juga makna kerosakan itu bermaksud kita tak mentadbir dan menguruskan bumi dengan undang2 manusia yg tidak sempurna. ALLAH lah yg menjadikan manusia, maka ALLAH jugalah yg menyediakan peraturan bagaimana mentadbir bumi ini. ALLAH lebih mengetahui apa yg baik dan apa yg buruk utk manusia seluruhnya.

Bukan juga termasuk dalam kesederhanaan dalam Islam bagi orang2 yg hanya mementingkan akhirat dengan melupakan dunia. Ini terjadi kepada golongan yang mengikuti kumpulan2 tarikat yg tidak betul. Mereka mengasingkan diri daripada masyarakat. Hanya berzikir dan berwirid sahaja. TV dibuang ke sungai kerana menjadi punca maksiat dan macam2 lagilah. Nabi pernah didatangi oleh 3 orang lelaki yang mana lelaki pertama berkata bahwa beliau akan beribadah sepanjang malam dan tidak akan tidur2.Manakala lelaki kedua mendakwa bahawa beliau nak berpuasa setiap hari(puasa sunat), manakala yg ketiga berkata beliau tidak akan berkahwin selama2nya.

 Lalu nabi menjawab bahawa "Aku merupakan orang yg terbaik di kalangan kamu. Aku solat tapi aku tidur. Aku puasa tapi aku berbuka. Dan aku juga berkahwin."Nabi pernah menegaskan bahawa barangsiapa yg tidak mengikuti sunnahku, maka bukanlah dia dikalangan kami.
Begitulah seterusnya dalam semua aspek kehidupan manusia dari sekecil2 perkara sehingga sebesar perkara, kesederhanaan merupakan ajaran Islam kepada umatnya yg memberi manfaat bukan sahaja kepada penganutnya malah kepada umat manusia seluruhnya sebagaimana firman ALLAH, "Dan tidaklahKami(TUHAN) mengutuskan engkau (mUHAMMAD)melainkan menjadi rahmatkepada seluruh alam." Marilah kita sama2 berdoa, "Wahai TUHAN kami, kurniakanlah kepada kami di dunia ini kebaikan, dan di akhirat itu juga kebaikan, dan hindarkanlah dari kami azab pedih api neraka." Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...